fbpx

Groente van de week: snijbiet

Zet in een handomdraai een heerlijk en kleurrijk gerecht op tafel. Snijbiet is een smaakvolle groente, die gemakkelijk en snel te bereiden is. Het is een oude groente, waarin je zowel spinazie als rode biet proeft. Je kunt zowel de stengel als het blad eten. Snijbiet is lekker sappig en kan worden gestoofd, gekookt of gesmoord. Snijbiet wordt ook warmoes genoemd.

Culinair

Kleinere bladeren van snijbiet kun je rauw gebruiken als sla, bijvoorbeeld in een bietensalade met mandarijndressing. Grote snijbietbladeren zijn meestal wat stug en kun je rauw eten maar het is lekkerder om deze kort te koken. Het blad slinkt snel, vergelijkbaar met het blad van paksoi en spinazie. Je kunt ze in stukjes snijden en door een aardappelpuree mengen samen met gebakken uitjes, knoflook, peper en zout.

Gezondheid

De snijbiet zit bomvol voedingsstoffen. Het bevat onder andere veel ijzer, eenderde van de dagreferentie-inname voor ijzer. Dit is twee keer zo veel als in spinazie. IJzer is onder andere belangrijk voor het transport van zuurstof door je lichaam. Er zitten 13 antioxidanten in waarvan bekend is dat deze een ontstekingsremmende werking hebben. In 100 gram snijbiet zit bijna 700% van de ADH aan vitamine K. Deze vitamine is vooral goed voor de hersenen. Verder maakt vitamine K de botten sterker.

Recepten

Bietjessalade met mandarijndressing

Plaattaart met feta en snijbiet

Empanadas met snijbiet-ricottavulling

Frittata met snijbiet en tomaatjes

Maaltijdsoep met snijbiet

Pasta met snijbiet en room

Pasta met snijbiet, rozijnen en pijnboompitten

Plaattaart met feta en snijbiet

BEDANKT VOOR JE REGISTRATIE

Goed om te horen dat jij gaat besparen, dat levert iets op, ook voor jou!

We streven er na je binnen 14 dagen te bellen voor een gratis telefonisch advies.

We wensen je een duurzame dag toe.

Team RRE